Thursday, October 28, 2010

kisah si sahabat

Kisah berkenaan seorang hamba Allah, mempunyai seorang sahabat karib. Satu hari, dia dan sahabatnya berpisah. Hamba Allah itu terus belajar dan mencari ilmu. Dia telah putus berita berkenaan sahabatnya. Hinggalah satu hari, seorang lelaki datang kepada Hamba Allah ini dan bertanya.

"Tuan, kamu kenal dengan fulan bin fulan ini?"

Hamba Allah itu menjawab,"Ya, dia adalah sahabat karibku."

"Aku dengar sekarang dia sudah rosak, tersungkur di lembah kemaksiatan dan melanggar perintah Allah."

"Oh." Hamba Allah itu terus pulang ke rumah dan bersiap untuk bermusafir. Lelaki tadi pelik apabila melihat Hamba Allah itu bersiap untuk bermusafir.

"Tuan, tuan hendak ke mana?"

Hamba Allah itu menjawab, "Aku hendak berjumpa dengan sahabatku."

"Buat apa? Tuan masih menganggap dia sahabat? Dia sudah melanggar perintah Allah, tuan."

"Sebab itulah aku ingin mencarinya. Aku ingin menyelamatkannya."

"Kenapa?"

"Sebab aku adalah sahabatnya."

P/s: Alangkah indahnya jika kita menjadi seperti Hamba Allah itu. Dia tetap ingin menyelamatkan sahabatnya kerana persahabatan dia hanya kerana Allah. ;)

No comments:

Post a Comment